28 Mart 2012 Çarşamba

PARÇA-BÜTÜN KAVRAMI

      Parça-bütün ilişkisi ve sayma çocukların sayılar gelişimleriyle yakından ilişkilidir.Küçük grupları yada miktarları tanıma,çocukların sayılarla ilgili daha somut anlamlarını geliştirmek için kullandıkları beceridir.Bu,erken yıllarda çocuklar sayıları parça bütün ilişkileri açısından yorumlamaya başladıklarında oluşur.
     Örneğin;6 rakamı bir bütündür;1 ve 5, 2 ve 4 gibi küçük miktarlardan oluşur.
Araştırmalar parça-bütün yaklaşımını kullanan çocukların sayılarla saymaya odaklanan çocuklardan daha iyi sayı kavramlarını,problem çözmeye ve yer değerini öğrendiklerini göstermiştir.
Çocuk vücudunun (bütün);eller,yüz,bacaklar,ayaklar vb.(parçalar)den oluşturduğunu bilir.
     Çocuk etkinlikler aracılığıyla bütünün parçaları olduğunu öğrenir.Daha sonra çocuk,parçaların bütünün kesirleri olduğunu öğrenir.Çocuk kesirleri anlayabilir hale gelmeden önce parçalarla ve bütünlerle ilgili fikri öğrenmelidir.Bütünü oluşturan şeylerin küçük parçalara bölünebildiğini bazı bütünlerin özel(bir eşi olmayan)parçalardan yapıldığını öğrenir.

     Bütünün özel parçalarını öğrenir;
*Vücudun parçaları vardır.(kollar,bacaklar,baş)
*Arabanın parçaları vardır.(motor,kapılar,direksiyon,koltuklar)
*Evin parçaları vardır.(mutfak,banyo,oturma odası)
*Sandalyenin parçaları vardır.(oturma yeri,sırt dayama yeri,ayaklar)

     Bütün şeylerin parçalara bölünebildiğini öğrenir.
*Bir kurabiye ikiye(yarımşar olarak)bölünür.
*Portakal bir kaç dilime bölünür.
*Havuç ve muz parçalara ayrılır.
*Maden suyu iki veya üç fincana koyulur.
*Büyük bir kağıt parçası küçük parçalara kesilir.

PARÇA-BÜTÜN KAVRAMIYLA ÇOCUĞA KAZANDIRILMASI BEKLENEN KAZANIMLAR  
   
1.Bir bütünün parçalarını söyler.
2.Uygun şekil veya nesneleri iki eş parçaya böler.
3.İki yarımı birleştirerek bütün elde eder.
4.Nesneler arasında yarım olanları gösterir.
5.Yarım ve bütün arasındaki ilişkiyi açıklar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder